آیا اجرای نما یک کلاهبرداری است؟

نمای خشک اصطلاحی است که در بین معماران و افرادی که در حوزه ساختان در ایران رواج یافته و منظور از آن طراحی و ساخت نما بدون استفاده از ملات و دوغاب می باشد در حقیقت نمای خشک یکی از مدرن ترین و محبوب ترین نماهای امروزی است که در اجرای آن به جای استفاده از ملات سیمانی و دوغاب از شاسی های نگهدارنده آهنی استفاده می کنند. پر واضح است که ساختمانهای بلندمرتبه تاثیر بیشتری در نمای کلی شهر و زیبایی آن دارند. این ماده خاص و منحصر به فرد از ترکیب دو یا چند ماده جداگانه تشکیل شده است که نسبت به عناصر تشکیلدهنده، از دوام و استحکام بیشتری برخوردار است. همانطور که A.Pret در سال 1908 گفت ، “ساختمانهای ترانسفورماتور زمانه ما اسکلت بتونی مسلح یا سازه های آهنی دارند. همچنین به دلیل وجود این روزنهها، تایل­ها وزن کمتری به نسب سایر سرامیکها دارند. بنابراین قبل از اینکه از این محصول استفاده کنید بهتر است با یک فرد ماهر مشورت کنید و ایشان متناسب با بودجه شما و همچنین نوع آب و هوا به شما میگویند که از چه نمایی برای ساختمان تان استفاده کنید. اگر در اجرای نمای ساختمان بیش از ۶۰ درصد شیشه استفاده شده باشد، آنرا نمای شیشهای میگویند.

حقیقت غیرقابل انکار در مورد اجرای نما که هیچکس به شما نمی گوید

در اغلب شهرهای پیشرفته و مدرن جهان بناهایی با نمای کامل شیشهای به چشم میخورد که آنها را از دیگر شهرها متمایز میکند. لازم به ذکر است که این قابلیت در بسیاری از نماهای دیگر وجود ندارد و در صورت آسیب دیدن بخشی از نما مجبور به تقبل هزینه زیادی جهت تعویض کامل آن می شوید . در برخی موارد نیز از ترکیب آن با مصالحی همچون سنگ، ظاهری منحصر به فرد به ظاهر ساختمان میبخشد. در بسیاری از ساختمانهای مهم شهر، مجری نمای مدرن با الهام از نمونههای موجود در طبیعت و بهره بردن از متریال طبیعی در طراحی و اجرای نمای مدرن ساختمان، منظرهای چشمنواز برای شهرنشینان مهیا میکند. این موضوع می تواند حجم هوا سازی مصنوعی مورد نیاز ساختمان را کاهش دهد، اجرای نمای سرامیک خشک ذخیره انرژی را در گرما و سرما گارانتی نماید.نمای سرامیک پرسلانی به وسیله تاثیر دودکشی (که به دلیل وجود فضاهای خالی در پشت پوشش خارجی) امکان دور ساختن رطوبت و گرما را از سازه اصلی ساختمان فراهم می آورد در واقع یک نوع تهویه طبیعی مابین ساختمان و پوشش نهایی نما فراهم می آید . با توجه به متفاوت بودن این نوع سرامیک با مدلهایی که در کف و دیوار مورد استفاده قرار میگیرد، اجرا و نصب آنها نیز به اعمال شیوههایی مخصوص نیاز دارد.

This data was done with behsaznama​ Content G​en᠎erator DE MO.

سرامیک نمای خشک

از مزایای این قطعه ساختمانی میتوان به قیمت مناسب، سازگاری با اقلیمهای مختلف، وزن پایین، تنوع بسیار بالا در طرح و رنگ، مقاومت در برابر عوامل شیمیایی و مقاوم بودن آن در برابر اشعه uv نام برد. مشاوره و اجرا نما در چنین ساختمانهایی از حساسیت بالایی برخوردار بوده و باید از کارشناسان با تجربه و ماهر برای طراحی و اجرای نمای مدرن آن بهرهمند شد. این روش از دهه هفتاد در ایران اجرا شد و گسترش یافت. به طور مثال برای شرایط گرم و مرطوب این فضای خالی به گونه ای طراحی می شود که هوای داخل آن قابل تهویه باشد، اما برای شرایط اقلیمی سرد و گرم و خشک ، طراحی نما به شکلی خواهد شد که هوای داخل فضای خالی محبوس شود که همین مهم ضریب عایق شدگی ساختمان را نسبت به هوای خارج افزایش می دهد. از ویژگیهای منحصر به فرد آجر، مقاومت بالای آن در برابر عوامل جوی و قابل استفاده بودن در اقلیمهای متفاوت است. یکی از تاثیرگذارترین ساختمانهایی که جلوه بسیار زیبایی به فضای شهری میدهند، بناهایی با نمای شیشهای است. امروزه به لطف سازههای مدرن شهری، شاهد بناهایی زیبا و منحصر به فرد در خیابانها هستیم.

بهکار بردن این مورد در ساختمانهای قدیمی بهوفور بهچشم میخورد و اکنون نیز در طراحیهای مدرن شاهد استفاده این عنصر طبیعی از سوی سازندگان هستیم. ابعاد استاندارد تولید شده برا این نوع سرامیک خشک پرسلانی 60 در 120می باشد و قابلیت برش به اندازه های مورد نظر طرح را دارد. مزیت نسل جدید آجرها، قابلیت ساخت پنلهای پیشساخته در طرح و ابعاد دلخواه است. از مزایای این نوع نما امکان ایجاد تنوع در طرح و رنگ و همچنین عایق بودن ساختمان از نظر صدا است. برای کسب نتیجه ی بهتر از بکارگیری رنگ نمای ساختمان خصوصاً بر روی بسترهای بتنی حتما استفاده از پرایمر را در دستور کار قرار دهید زیرا باعث می شود قدرت پوشش دهی رنگ نمای ساختمان به مراتب افزایش یابد. جهت اجرای رنگ روی نمای ساختمانها، باید زیرسازی های لازم را انجام داد که قبل از هرچیز نیاز به داشتن سطحی مسطح است و این سطح معمولا بوسیله سیمانکاری آستر و رویه انجام می شود.

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد نحوه نصب نمای خشک لطفا از سایت ما دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید