آیا کرتین وال یک کلاهبرداری است؟

یکی از روش های اجرای نما در صنعت ساختمان اجرای نمای خشک می باشد که در این روش بجای استفاده از اندود ماسه و سیمان برای اتصال مصالح به نمای خارجی ساختمان از تجهیزات پیش ساخته و قابل اتصال فلزی بر روی نما مانند ریل ها و پیچ ها استفاده می شود. برای مثال ریختن نما در اثر عوامل متفاوتی در اجرای نمای ملاتی، یکی از مشکلات رایج این روش بود. از آن جایی که در نمای خشک از چهارچوبهای فلزی به عنوان قالب و الگوی اجرای نما استفاده می شود، نما را می توان بدون استفاده از داربست آماده کرد. پنل ها توسط پیچ های سرمته واشردار(پیچ شیروانی ) به قوطی های زیرسازی فلزی توسط مجری نمای خشک متصل می شود و این پیچ ها در حفره های پنل دیده می شود که در صورت عدم تمایل به نمایان بودن پیچ ها می توان محل پیچ را با بتونه مخصوص کاور نمود . این روش از نظر اجرایی ساده ترین روش و علی رغم کاربردی بودن آن ارزان ترین و سبک ترین روش نیز می باشد. قبل از هر گونه اقدامی جهت زیر سازی نما، باید نوع مصالح مورد نیاز آن را با توجه به مصالح نازک کاری مورد نظر انتخاب نمود.

سرامیک نمای خشک

برای سهولت استفاده در پروژه، سازه ها در ابعاد مورد نظر تهیه، تولید و کدبندی می شوند. در ساخت پنلهای نما از دانه های سیلیسی خاصی استفاده شده است که این مواد خاص باعث شده است که پنل بتن اکسپوز تولیدی سطحی صاف و مقاوم در برابر سایش برخوردار باشد و همچنین این دانه ها باعث شده است که جذب آب بسیار پایین داشته باشد .در تولید این نوع پنلهای نما سعی شده است در ضخامتهای کم تولید شده تا بتوان به صورت نصب خشک در نما توسط مجری نمای خشک نصب نمود و بحث اجرای نمای خشک بتنی را مطرح نمود. استفاده از سیستم نمای خشک در طراحی نمای ساختمان چه خارجی و چه داخلی مزایای متنوع و متعددی خواهد داشت. طیف گستردهای از سیستمهای سایبان خورشیدی وجود دارند که ممکن است به عنوان بخشی از نمای ساختمان مورد استفاده قرار گیرد و در آن گنجانده شود. چرا استفاده از نمای خشک رایج شد؟ بعد از تولید پنل به این روش کلمپ های آلومینیومی مخصوص به پنل متصل شده و از طریق براکتهای آلومینیومی تولید شده بر روی نما توسط مجری نمای خشک نصب می شود . با درک این مطلب می توان نتیجه گرفت که برای دیوارهایی که در آن ها ابعاد بزرگی از شیشه وجود دارند و نما در قسمت های باریک میان این شیشه ها باید انجام شود، اجرای نمای خشک بسیار پرهزینه خواهد بود.

اگرچه نماهای مبتنی بر شیشه و آلومینیوم اخیراً بسیار محبوب شدهاند اما نماهای سفالی مانند نماهای آجری سالهاست در جهان مورد استفاده قرار میگیرند؛ اما در ایران استفاده از نما چند سالی است که در سطح کشور دیده میشود. فولاد ضد زنگ و فولاد توخالی اغلب در ترکیب با شیشه برای ساخت این نوع نما استفاده میشوند. کرتین وال نام عمومی است که به سیستمهای روکش فلزی سبک یا روکشهای لعاب داده شده گفته میشود که مستقیماً توسط یک قاب پشتیبانی میشوند. همان طور که از عنوان نمای خشک مشخص است و قبلا هم توضیح دادیم، تفاوت اصلی نمای خشک با نمای سنتی یا نمای ملاتی در نوع نصب مصالح نما به سازه ساختمان است. در حقیقت در نمای خشک، نوعی سیستم نصب سبک با اتصالات مکانیکی جایگزین ملات برای نصب نما به ساختمان می شود. در حقیقت طراحی و انتخاب نما یکی از مهم ترین بخش های ساختمان سازی است. به دلیل اجرای مستقل نما و بدون ارتباط آن با بخش های داخلی ساختمان امکان اجرای این گونه از نماها در بازسازی و نوسازی نمای ساختمان های قدیمی وجود دارد.

از پنلهای معماری پیش ساخته همچنین برای روکش کردن تمام یا بخشی از نمای ساختمان یا دیوارهای محوطه سازی و دیوارهای امنیتی استفاده میشود. بنابراین نما آن بخش از ساختمان است که از فضاهای عمومی (خیابان، میدان) دیده میشوند . موادی مختلفی برای عایق استفاده میشوند که شامل پلی اورتان منبسط شده (PUR)، پلی ایزوسیانورات (PIR) و الیاف معدنی با طیف وسیعی از عایق، مقاوم در برابر آتش و سایر خصوصیات فیزیکی در دسترس هستند. با توجه به نقشه های اجرایی، اولین اقدامی که باید صورت پذیر، پیاده سازی تراز و میزان پیش آمدگی های زیرسازی بوسیله ریسمان کشی می باشد. پیشنهاد می گردد، جهت نصب توری های رابیتس، آنها را بصورت دولایه و با قراردادن ستونهای هر لایه رابیتس بین یکدیگر، اقدام گردد تا از عبور دوغاب و یا ملاتهای سیمانی از رابیتس جلوگیری به عمل آید. صفحات سیمانی فایبرسمنت به عنوان یکی از نوع های نما خشک سیمانی در ساختمان هایی با اسکلت بتنی و فلزی، برای دیوار داخلی، پارتیشن بندی سقف کاذب و نما استفاده می شود. در این سیستم ابتدا به صورت مستقل و با استفاده از چسب یا اتصالات مکانیکی، یک لایه عایق حرارتی به بدنه ساختمان متصل می شود. ب: به دلیل سبکتر شدن نمای ساختمان ، بار وارد بر اسکلت اصلی ساختمان کاهش یافته در مصرف میلگرد و بتن یا فولاد اسکلت صرفه جویی میشود. This artic le h​as been c᠎re ated  with t​he  he᠎lp ​of behsaznama Con tent Gen᠎erator Dem oversi᠎on.

داشتن اجرای نمای خشک در ایران تحریک آمیز فقط تحت این شرایط کار می کند

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد کرتین وال لطفا از سایت ما دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید