اجرای نما در معرض

با توجه به اجزای نام برده، روش اجرای نما خشک با استفاده از یک سازه فلزی نگهدارنده انجام میگیرد که وظیفه اتصال پوسته به سازه و تحمل بار را بر عهده دارد. سیستم نصب می تواند از اجزای زیر تشکیل شده باشد: قلابهای قرار داده شده در نقاطی معین “اتصال دهنده موضعی، یک سازه اتصال دهنده گسترده. همانطور که قبلاً بیان شد، کاهش وزن ساختمان رابطه مستقیمی بر کاهش نیروی زلزله بر ساختمان ها دارد و در جهت تذکرات و نکات ویژه آیین نامه زلزله ایران (۲۸۰۰) و دیگر آیین نامه های زلزله دنیا خواهد بود و طراحی زیرسازی و مصالح هر نما بر اساس اصول طراحی استاندارد و منطبق با شرایط مندرج در آیین نامه ۲۸۰۰ ایران و اتصال به سازه اصلی ساختمان می باشد، بدان معنی که در هنگام وقوع زلزله، حرکات بخش نما و متعلقات مربوطه بصورت جداگانه با تغییر مکان جانبی سازه صورت می گیرد و این موضوع مانع ورقه شدن نما و سقوط قطعات آن مشابه نمای دوغابی خواهد شد و لذا باعث کاهش تلفات انسانی و دیگر خسارات ناشی از سقوط نما خواهدشد. در اجرای نمای سنگی خشک از گیره های فلزی نگهدارنده سنگ که بر روی پروفیل آلومینیومی افقی قرار می گیرد انواع مختلفی دارد که میان شیارهای جانبی ایجاد شده قرار می گیرد و این اتصال داخل سنگ مخفی می ماند. Po st w as g en erat​ed  wi th behsaznama  Conte᠎nt ᠎Ge nerator DE MO!

نحوه اجرای نمای سنگ خشک

دو گروه از سنگهای طبیعی که در نمای ساختمان به کار میروند سنگهای آهکی و سنگ های آذرین هستند. با توجه به قیمت بالاي سنگ و باري که سنگ به ساختمان تحمیل میکند، در برخی کشورها استفاده از سرامیک به عنوان نماي ساختمان رواج قابل ملاحظهاي پیدا کرده است. در روش اسکوپ سنگ، شیارهایی در پشت سنگ توسط فرز ایجاد میشود و سپس با سیم آرماتوربندی گالوانیزه، این شیارها بسته میشود تا سطح تماس دوغاب با سنگ بیشتر شده و مانع از ریزش سنگ گردد. به آرامی پلاستیک را روی سطح قرار دهید تا لکه یا ناهنجاری روی سطح ایجاد نکند. دقت داشته باشید که پاشش آب را تا زمان طولانی بر روی یک نقطه متمرکز نکنید. برای نمایان شدن سنگ ریزه نخودی که روی سطح پاشیده شده نیاز است تا با فشار آب سطح بتن را بشویید. اگر قصد دارید طرح و رنگ خاصی روی کفپوش ایجاد شود در این مرحله باید به صورت دستی یا با بیل شن های ریز را روی سطح بپاشید. توجه به این نکته ضروری است که نماهای معمولی بعد از چند سال قطعاً نیازمند ترمیم و ایجاد گیرداری مجدد می باشند و این خود یعنی تحمیل هزینه ای اضافی که کارفرما بعد از مدتی باید برای نما متحمل گردد و در انتهای کار با توجه به عمر مفید کارهای دوغابی ۱۵ سال می باشد باید تمامی لایه ملات و همچنین سنگ مربوطه را تخریب نمود و این بدان معنی است که اگر هزینه ای حدود 10 سال پیش پرداخت نموده بود را مجددا برای ترمیم نمای خود پرداخت نماید.

نمای خارجی با ظهورمدرمنیسم در معماری و شروع عصر مدرن علاقه مندی وافر به ایجاد ساختمان های بلند مرتبه و ساخت و سازهای صنعتی، استفاده از مصالح پیشرفته بیش از بیش مورد توجه طراحان و مجریان ساختمانی قرار گرفت و طی چند سال اخیر، استفاده از ورقهای کامپوزیت آلومینیوم به عنوان یکی از مصالح پیشرفته، آنچنان مورد استفاده قرار گرفته که امروزه به یکی از اصلی ترین مصالح مورد استفاده در نماهای ساختمانی کشور مبدل شده شرکتهای نمای خشک در تهران است. سرامیک خشک dry ceramic facade از جدیدترین روش های پوشش نمای ساختمان و پوشش پوسته های داخلی و خارجی در صنعت ساختمان میباشد . نصب سرامیک بر روی نمای خارجی به ۲ روش نصب خشک و دوغابی صورت میپذیرد. V2 : (تفاوت متوسط کم) در این حالت سرامیک پس از نصب دارای ظاهری متعادل است و تفاوت کمی بین قطعات وجود دارد. نصب انواع متریال نما به روش خشک و بدون ملات با استفاده از اتصالات مکانیکی در واقع یکی از سیستمهای جدید نماسازی به حساب میآید.

قطعات نمای خشک

میتوان با استفاده از ابزارهای دستی در هر طرف کار صاف کردن بتن را پیش برد اما ممکن است نیاز باشد تا نیروی کار با استفاده از تخته های محافظ وسط سطح بتن ریزی شده برود و به وسیلهی مالههای بزرگ لکه گیری را انجام دهد. با اره برش به راحتی میتوان شیارهایی روی سطح ایجاد کرد و به این ترتیب سطح شبیه به موزاییک هایی می شود که در عین حال ساختاری یکپارچه دارند. در صورتی که دسترسی ماشین آلات به قالب به صورت مستقیم امکان پذیر باشد میتوان مستقیما بتن را از میکسر داخل قالب ریخت و در غیر این صورت باید به وسیله فرغون یا ابزارهای مشابه کار بتن ریزی را پیش برد. در این مرحله باید بتن داخل قالب ریخته شود. اگر این کار با آب به سختی انجام شود میتوانید از جارو هم برای این کار استفاده کنید. در مورد اجزای اختلاط این نکته را باید در نظر داشت که میزان آب باید کاملا به صورت کنترل شده باشد تا حداقل کارپذیری اسلامپ بتن حفظ شود. محاسبه میزان بتن مورد نیاز کار ساختی نیست. در صورتی که لکه گیری و تسطیح سطح بتن ریزی شده با ابزارهای دستی سخت و چالش برانگیز است، ابزارهای مکانیکی متعددی برای انجام این کار وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید