توجه-گرفتن روش‌ها به اجرای نما

وجود این اختلاف سایز در طول لاملها به خاطر آن است، که بیشتر بار شیشههای نما بر روی لاملهای عمودی یا مولیونها خواهد بود، اما در افق دید، بعضی از طراحان، سازندگان ساختمان و آرشیتکتهای معمار، به دلیل بالا رفتن سطح زیبایی بصری نما از داخل، اندازه طولی ترنسم و مولیون را با یکدیگر برابر در نظر میگیرند. با اندکی تأمل درمی یابیم که اجرای نما به روش خشک می تواند تا ۵۰ درصد از زمان اجرا را کاهش دهد و حتی تأثیرات منفی دمای محیطی را به حدود صفر برساند و بخاطر عدم وجود ملات و روشهای سنتی با امکان فعال نمودن چندین جبهه کاری بطور همزمان در بخشهای بالادست و پایین کار بیش از پیش بر سرعت اجرا افزود و البته موارد دیگری مانند استفاده از اکیپ های آموزش دیده بجای نیروهای سنتی و غیر فنی و فاقد آموزش لازم در روشهای قدیمی و سنتی و همچنین استفاده از ابزار و ماشین آلات صنعتی در انجام کارها در روشهای مدرن ضمن تأثیر مستقیمی که بر زمان اجرا و جلوگیری از دوباره کاری های احتمالی خواهند داشت قطعاً در افزایش کیفیت اجرا نیز تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. باکمی فکر متوجه میشویم که روش اجرای خشک نما میتواند تا ۵۰ درصد از زمان اجرا را کاهش دهد و حتی تأثیرات منفی دمای محیطی را به حدود صفر برساند و بخاطر عدم وجود ملات و روشهای سنتی با امکان استفاده نمودن از چندین گروه کاری بطور همزمان در بخشهای بالادست و پایین کار بیش از پیش بر سرعت اجرای کار افزود و البته موارد دیگری مانند استفاده از گروههای آموزش دیده به جای نیروهای سنتی و غیر فنی و فاقد آگاهیهای لازم در روشهای قدیمی و سنتی و همچنین استفاده از ابزار و ماشین آلات صنعتی در انجام کارها در روشهای مدرن با وجود تأثیر بسزایی که بر زمان اجرا و جلوگیری از دوبل کاری احتمالی خواهند داشت قطعاً کیفیت و نوع اجرا را نیز افزایش میدهد.

نصاب نمای سرامیک خشک

Th is a᠎rt ic le w as created wi​th the ​help ​of behsaznama​ C ontent᠎ G en᠎erat​or​ D​emoversion !

همانطور که قبلاً بیان شد، کاهش وزن ساختمان رابطه مستقیمی بر کاهش نیروی زلزله بر ساختمان ها دارد و در جهت تذکرات و نکات ویژه آیین نامه زلزله ایران (۲۸۰۰) و دیگر آیین نامه های زلزله دنیا خواهد بود و طراحی زیرسازی و مصالح هر نما بر اساس اصول طراحی استاندارد و منطبق با شرایط مندرج در آیین نامه ۲۸۰۰ ایران و اتصال به سازه اصلی ساختمان می باشد، بدان معنی که در هنگام وقوع زلزله، حرکات بخش نما و متعلقات مربوطه بصورت جداگانه با تغییر مکان جانبی سازه صورت می گیرد و این موضوع مانع ورقه شدن نما و سقوط قطعات آن مشابه نمای دوغابی خواهد شد و لذا باعث کاهش تلفات انسانی و دیگر خسارات ناشی از سقوط نما خواهدشد. این روش که جهت مهار سنگ نما در نماهای مهار شده (نمای خشک) اجرا میشود، هر یک از سنگهای نمنا جهت تحمل بارهای ثقلی (وزن نما) و جانبی به صورت مستقیم به دیوار پشتیبان متصل میشود. مطابق با نشریه 714 میتوان ضرورت اسکوپ سنگهای نمای ساختمان را بدین صورت بیان کرد که «نماهای چسبانده شده در مقابل نیروهای خارج از صفحه ضعیف بوده و به منظور تحمل بارهای جانبی مانند زلزله و باد که موجب خارج شدن سنگ نما از دیوار نما و پرتاب شدن آن به سمت خارج از صفحه میشوند، میبایست مهار (اسکوپ) مناسب بهکار برده شود».  This data has ᠎been written  with G SA Conte​nt Gen᠎er᠎at or D em​over sion.

اما با توجه به اینکه این قطعات اسکوپ تنها با چسب به سنگ نما چسبانده شده و چسب نیز در اثر تغییرات جوی میتواند از پشت سنگ نما جدا شود، این روش مهار برای قطعات سنگی توصیه نمیشود. در سیستم نماهای چسبانده شده (veneer wall)، نقش ملات یا ماده چسباننده، تحمل بارهای ثقلی (وزن نما) و نقش اسکوپ یا مهار نیز به عنوان نگهدارنده بوده و نقش باربری نخواهند اتصالات نمای خشک داشت. نیروی زلزله خواهد داشت و اگر در ابتدای طراحی ساختمان، نما بصورت خشک دیده شود با کاهش قابل توجه در وزن ساختمان، نه تنها قیمت تمام شده افزایش پیدا نمی کند بلکه با کاهش وزن اسکلت و فونداسیون در قیمت نهایی نیز تأثیر کاهنده مهمی باقی خواهد گذاشت. هم زمان با انتخاب بهترین گزینه مواردی چون هزینه، زمان، کیفیت، تعهد در اجرا گزینه های مهمی هستند. راهکاری که در نشریه 714 برای اسکوپ بعد از نصب سنگ، دیده شده، مهار سطحی یا همان پیچ و رولپلاک است. بعد ورق ها طبق نقشه برش خورده و به صورت کشوئی درون پروفیل ها قرار می گیرند.متاسفانه این روش به چند دلیل اصلا استاندار نیست که از دلایل آن میتوان به عدم امکان آب بندی نما و همچنین عدم امکان تعویض پنل ها اشاره کرد و در صورت نیاز به تعویض و یا جابجایی یکی از پنل های باید اتصالات کل نما باز شود.

Article h᠎as been created with G SA  Content Ge nerator  DEMO.

اتصالات نمای خشک

خودداری میکنند. در این موارد به هیچ عنوان نباید ساختمان پایانکار بگیرد تا زمانی که از مهار سنگهای نما بعد از نصب اطمینان حاصل شود. روش های نصب آجرنما و نماکاری شامل روش های سنتی دوغابی و ملات ماسه سیمان و روش های مدرن نما خشک و نصب آجر هلندی با چسب است. انواع نمای خشک به علت تنوع بالا امروزه مورد توجه قرار گرفته است که در این جا به آن ها می پردازیم. متاسفانه در برخی ساختمانها سازندگان از مفتولهای معمولی بجای گالوانیزه استفاده میکنند که بدلیل خوردگی این مفتولها احتمال ریزش سنگ نما نیز خواهد بود. در قطعات کوچکتر سنگ که امکان اجرای اسکوپ سیمی به صورت طولی وجود ندارد، میتوان از این روش برای مهار سنگهای نما استفاده کرد. انتخاب نمای مناسب برای هر ساختمانی با توجه به کاربری و بسیاری از عوامل دیگر امری کاملا تخصصی است. امروزه سنگ های متعدد و متفاوتی برای اجرا در نمای ساختمان وجود دارد اما از آنجایی که سنگ تراورتن به دلیل داشتن طرح و رنگ های مختلف و متفاوت در میان سایر سنگ ها در اجرای نمای ساختمان محبوبیت بسیاری کسب کرده و اغلب از این سنگ استفاده می شود. به طور مثال در سنگهای نمای با عرض 40 سانت، میبایست هر 60 سانت طول سنگ را مهار کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید