ده روش‌های کمتر شناخته شده برای استفاده حداکثری از اجرای نما

2. با این روش به میزان قابل توجهی از وزن نما کاسته میشود. تا جایی که تقریبا در همه موارد اجرای آن، رضایت خاطر کارفرما از اجرای پروژه حتمی است. روش کلیپس یکی از روش های نصب نمایان است. نمای خشک با توجه به نوع قرارگیری اتصالات مورد استفاده در آن به دو دسته مشهود، نمایان یا Visible و نامشهود، غیرنمایان یا Invisible تقسیم می شوند. 1. متناسب با آب و هوای منطقه باشد: سنگ باید متناسب با شرایط اقلیمی انتخاب گردد مثلاً در مناطق سرد و مرطوب، سنگ باید دارای تخلخل بسیار کم باشد و گرنه ممکن است بر اثر یخبندان متلاشی شود یا در مکانهایی که امکان وزش طوفان شن وجود دارد، سنگ در معرض سایش بوده و باید مقاومت به سایش بالا داشته باشد. با ظهور شیشه های رفلکس استفاده از این نوع شیشه ها در نمای ساختمان های مرتفع و برج ها امروزه بسیار متداول گشته است. Artic​le has be​en created wi th t he ​he᠎lp of behsaznama C᠎onte nt Gene᠎ra᠎tor DEMO!

روش اجرای نمای خشک

نماهای سفالی چیزی نیستند جز پنلهای ساخته شده از خاک رُس که میتوانند نمای ساختمان را بپوشانند. دو گروه از سنگهای طبیعی که در نمای ساختمان به کار میروند سنگهای آهکی و سنگهای آذرین هستند. با توجه به توانایی رنگ آمیزی آلومینیوم به هر رنگی، نمای کامپوزیت آلومینیومی در طیف گستردهای از رنگها و همچنین الگوها (شبیه چوب و سنگ مرمر) تولید میشوند. بهترین و ایده آل ترین رنگ ها برای پوشش دهی سطوح سیمانی و بتنی رنگ نمای ساختمان سیلیکات ، سیلیکون و همچنین ترکیبات آکریلیک است. متداولترین مواد برای اتصال شیشهها، متریال استنلس استیل است. این روش که جدیدترین و متداولترین روش نیز است، با توجه به مزیتهای ویژهای که نسبت به سایر روشها دارد، از محبوبیت خاصی برخوردار است. تحول ناشی از اجرای این روش، به اشکال مختلف از جمله صرفهجویی در زمان و مواد اولیه، خود را نشان داده است. همان طور که از عنوان نمای خشک مشخص است و قبلا هم توضیح دادیم، تفاوت اصلی نمای خشک با نمای سنتی یا نمای ملاتی در نوع نصب مصالح نما به سازه ساختمان است. برای اینکه از اتلاف انرژی و ورود رطوبت به داخل یک ساختمان جلوگیری شود؛ لازم است بخشی را بهعنوان “فضای خالی” در نظر بگیرند.

نمای خشک از لایه های متعددی تشکیل شده است که شامل پوسته بیرونی، فضای داخلی تهویه پذیر، لایه عایق حرارتی و دیواره داخلی ساختمان می شود که همه لایه ها به وسیله سازه های فولادی و آلومینیومی، به سازه ساختمان متصل شده اند. روش گرانی به حساب می­آید؛ درست است که هزینه ها را کاهش می­دهد اما اجرای این روش به خودی خود گران است. چسب در این روش همانند یک ماده الاستیک عمل می کند یعنی توانایی جذب حرکات ارتعاشی آجر و زیر سازی آن را دارد. دو نوع آجر هلندی و آجر دکوراتیو با روش چسب نصب می شوند که باید ضخامت چسب بین 3 تا 7 میلی متر باشد. مزیتهای فراوانی در اجرای این روش نماسازی ساختمان وجود دارد که در ادامه به چند مورد آنها اشاره میکنیم. در انتها، ضمن تاکید بر مزیتهای این روش نماسازی ساختمان، مقایسه آن با روشهای سنتی از هر نظر توصیه میشود. نمای خشک، روشی نوین برای پوشش نمای ساختمان است که با مزیتهای فراوان توانسته توجه سازندگان و مالکان پروژهها را به سوی خود جلب نماید. اکثر تاریخ معماری با ساخت نمای با وزن زیاد و سنگین همراه بوده است از نمای گلی و کاهگلی تا نمای مشهور سنگی که به وسیله رومیان باستان ساخته می شد گرفته تا نمای خشک آجری بنایی که امروزه به عنوان نمای سنتی شناخته می شوند.

همچنین استفاده از این روش نیاز به استادکار ماهر ندارد و یک فرد نیمه ماهر هم می تواند آن را اجرا کند. هزینه های بازسازی و ترمیم در صورت نیاز کمتر از روش سنتی است. اشاره کرد. تعدد و تنوع این مصالح موجبات گستردگی تنوع رنگ و بافت در این نوع نمای مدرن را فراهم ساخته است. با رنگ آمیزی این سطوح عملا منجر به افزایش سطح زیبایی رنگ نمای ساختمان شده اید. تا آنجا که اکثر بناها با طراحیهای خاص و مدرن در سطح کشور، با این روش نماسازی شدهاند. سیستم های نمای خشک نامشهود نیز به سری دیگری از سیستم ها گفته می شود که بست های مورد استفاده در این سیستم ها ، پس از نصب نما قابل مشاهده نمیباشند. اما مجریان طرحهای سنتی نیز با آگاهی از مزایای این روش، کمکم به آن روی میآورند. وجود ناخالصی به صورت مجتمع در یک نقطه و یا یک امتداد، نقطه ضعف بوده و می تواند باعث تخریب سنگ شود. چرا که هوای موجود در حفره های خالی (cavity) از نفوذ هوای سرد یا گرم از طریق بدنه سرامیک جلوگیری می نمایند و نقش عایق را در ضخامت سرامیک خشک پرسلانی بازی می کنند. در این سیستم اجرای نما برای اتصال اجزای نما شامل آجر، سنگ و غیره از ملات استفاده نمی شود بلکه از تجهیزات فلزی مانند ریل، پیچ و غیره استفاده میشود.سیستم نمای خشک یکی از بهترین سیستم ها یی است که به میزان زیاد در برابر نفوذ آب مقاوم است. Th is art​ic​le h as been g ener​ated by behsaznama Con᠎tent  Genera tor ​DEMO !

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد اجرای نمای خشک در ایران لطفا از صفحه ما بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید