راهنمای مافیا برای نمای مدرن

وزن نما در اجرای نمای خشک نسبت به روش سنتی بسیار سبکتر است. انواع نمای خشک تنها نمایی است که قابلیت استفاده از مصالح گوناگونی را دارد. مزیت این سیستم سرعت بالای نصب و قابلیت رگلاژ و همچنین استحکام و تنوع شکل رانر های آن می باشد البته که کلیپس ها نیز با رنگ ماندگار و همرنگ با سرامیک قابل انطباق می باشد. بند کشی از نفوذ رطوبت به نمای آجری، پوسیدگی آجرها و شوره زدن آن ها جلوگیری می کند بنابراین باید با ملات استاندارد این کار را انجام داد و دقت داشت که هیچ فضای خالی در بندکشی بین آجرها باقی نماند. چرا که هوای موجود در حفره های خالی (cavity) از نفوذ هوای سرد یا گرم از طریق بدنه سرامیک جلوگیری می نمایند و نقش عایق را در ضخامت سرامیک خشک پرسلانی بازی می کنند. در نمای خشک مصالحی که پوسته ساختمان را تشکیل می دهند، به اندازه ای از دیواره اصلی فاصله دارند. اجرای نمای خشک امروزه در صنعت ساختمان به دلیل مزایایی که نسبت به اجرای ملاتی و دوغابی دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است و یکی از روش های اجرای نمای ساختمان جدید و مدرن به شمار می رود و بسیار مهم است که نکات فنی در اجرای نمای خشک مورد توجه قرار بگیرد.

نحوه نصب نمای خشک

در پایه پلیمر از رزین استفاده میشود که نوعی پلاستیک محسوب می گردد، این پلاستیک خواصی همچون عدم زنگ زدگی، سبکی، انعطافپذیری، ذوب و بازیافت مجدد را دارد اما با همه این فواید پلاستیک یک عیب بزرگ دارد و آن هم عدم استحکام می باشد که برای استحکام بخشیدن به آن از ماده فایبرگلاس که خود ترکیبی از سه ماده الیاف کربن، کولار و پلی پروپیلن است استفاده می گردد. نمای خشک در واقع نوعی نمای مدرن ساختمانی است که در آن از هیچ نوع ملاتی برای نصب کردن مصالح استفاده نمیشود. در حین تمیز کردن باید توجه داشت که سطوح اطراف نیز کثیف نشوند. با توجه به این مزایا، همانطور که پیشتر بیان شد، معایبی هم که در زیر آورده شده، بر این روش وارد میشود که باید با اطلاع از آنها دست به انتخاب زد چرا که در برخی موارد منجر به ایجاد خلل در روند اجرا میگردد. با توجه به طراحی فنی و مهندسی نما اعم از زیرسازی و طراحی دقیق ابعاد و پلاکهای مورد نظر برای هر پروژه با توجه به بازشوها، ارتفاع ساختمان، کاربری و دیگر موارد تأثیرگذار و امکان سفارش دقیق سنگها و مصالح مصرفی ضمن کاهش پرت و زمان اجرا، تأثیر بسزایی بر کیفیت و کمیت اجرا خواهد داشت. Da ta was g enerated  by behsaznama Con tent Generator  DEMO.

در ادامه نکات مهمی که تیم اجرا کننده باید در زمان اجرای نمای سرامیک خشک بدان توجه کند را بررسی میکنیم. که در ادامه به کاربرد هرکدام اشاره ای میکنیم. در این روش مانند دیوارچینی عمل میکنیم یعنی با استفاده از شمشه گذاری و ریسمان کشی دیوارچینی میکنیم و در هر مرحله تراز بودن دیوار را چک میکنیم. توجه به این مهم بسیار ضروری است که نماهای معمولی بـعد از چنـد سال قـطعاً نیازمـند ترمیم، بازسازی و ایجاد گیرداری دوباره میباشند و این خود یعنی تحمیل هـزینه اضافی که کارفرما بعد از مدتی باید برای نما متحمل گردد و در آخر کار با توجه به عمـر مـفید کارهای دوغـابی که حدود ۱۰ الی ۱۵ سال میباشد باید تمامی لایه ملات و همچنین سنگ مربوطه را خراب نمود و ایـن بـدان معنی است که اگر هـزینهای برای اجـرای نماهای دوغابی صرف میشود بعد از اتمـام کار ساختمان، باید به صورت کـامل آن را خراب شده تلقی کرد. C᠎onte nt w᠎as cre ated  by G SA᠎ C onte nt G en erat​or ᠎DE MO​.

یعنی باعث خوردگی نشوند. اگر شکاف ها به درستی در سنگ ایجاد نشوند ، می توانند منجر به ناکارآمدی و ایجاد ترک و شکستن سنگ شوند ، بنابراین حفاری نیاز به نیروی کار ماهر دارد. انتخاب ملات مناسب برای ایجاد اتصالی پایدار، از نکات اجرایی آجر در نما به حساب می رود که اهمیت فراوانی دارد. با دقت به نکات مهم در طراحی و دتایل اجرای سرامیک خشک ، یک نتیجه بسیار عالی و ساختمان با زیباییشناختی کامل ایجاد میشود. در این روش بهتر است ابتدا یک لایه عایق حرارتی از نوع پشم شیشه یا پشم سنگ با بست به دیوار خارجی ساختمان وصل شود، سپس ریلها و زیرسازی فلزی به ساختمان متصل شده تا نمای خشک با رعایت فاصله از عایق حرارتی بر روی چارچوب نگهدارنده قرار گیرد. در این روش اجرای نما بر خلاف روش سنتی مصالح با دیواره اصلی ساختمان فاصله دارند و به آن نما نمیچسبند. روشهای متعددی برای ساخت نما وجود دارد که حتی محدود به موارد گفته شده در این مقاله نیست اما تلاش کردیم موارد پرکاربرد در ایران را در اینجا بیان کنیم. در این روش چسب مورد استفاده مانند یک ماده الاستیک عمل میکند و ضربات و ارتعاشات وارده به ساختمان و نما را خنثی میکند.

دیدگاهتان را بنویسید