روش اجرای نمای خشک Blueprint – شستشو و تکرار

حالا می رویم سراغ معرفی انواع نما خشک ساختمان بر اساس نوع اتصالات! این در حالی است که در روش اجرای نمای خشک برخلاف نماهای ملاتی، ملات و دوغاب به طور کامل حذف شده و سطح رویه توسط مجموعه ای از اتصالات مکانیکی که عمدتا از جنس فلز هستند، به سازه متصل می گردد. از جمله مهم ترین متریال استفاده شده در این روش می توان به صفحات رزین اشباع شده، پشم معدنی بسیار فشرده، ورق آلومینیوم، آجرهای سفالی، کاشی و… از پنلهای معماری پیش ساخته همچنین برای روکش کردن تمام یا بخشی از نمای ساختمان یا دیوارهای محوطه سازی و دیوارهای امنیتی استفاده میشود. نمای سایبان خورشیدی نوعی کنترل خورشیدی است که میتواند برای بهینه سازی میزان افزایش گرمای خورشید و نور مرئی وارد شده در یک ساختمان استفاده شود. با توجه به اینکه نمای ساختمان در مقابل عوامل جوی قرار می گیرد در انتخاب مصالح برای نما سازی باید دقت شود تا نمای ساخته شده در مقابل عوامل جوی مقاوم بوده و زیبایی لازم را داشته باشد. انواع نمای خشک را در بالا توضیح دادیم، اکنون به خوبی میدانید که چند نوع نمای خشک در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار میگیرند. در این روش سرامیک خشک پرسلانی از طریق اتصالات آلومینیومی مخصوصی به نام کلمپ (clamp) بر روی ریل های آلومینیومی افقی مخصوص این سیستم متصل می شوند.

سیستم های مدرن نما

این اتصالات به دلیل حرکتهای حرارتی و ساختاری اجازه میدهند تا تنشهای وارده روی شیشه به حداقل برسد. نمای ساختمان آجری از یک لایه دیوار آجری که ضخامت آن کمتر از ۱۰ سانتی متر می باشد، به همراه یک دیوار پشتیبان که دیوار آجری یک لایه بر روی آن اجرا می شود تشکیل شده است. اگر تهویه فضای خالی با تجهیزات مورد نیاز برای این کار یکپارچه باشد، میتوان هوای گرم را در زمستان به ساختمان وارد کرد. وجود این فضا در اکثر سیستم های نمای خشک مشهود است. در هر صورت، استفاده از نمای خشک خیلی رایج نیست و بیشتر پروژههای ساختمانی کشور همچنان از نماهای سنگی و ترکیب (آچر، سنگ و چوب) که نیاز به ملات و چسب مخصوص دارند، در نماسازی استفاده میکنند. جاگذاری سنگ، سرامیک یا سایر اعضای نما، بجای ملات از پیچ و مهره های مخصوص استفاده می شرکت طراح و مجری نمای خشک شود. پنلها معمولاً به صورت یک طرفه (به صورت عمودی یا افقی) طراحی میشوند و در فواصل مختلف قرار میگیرند.

از سنگ استفاده کنیم؟

نماي کرتين وال شيشه اي مدرن را مي توان با چندين گزينه شيشه، چه در داخل، چه در خارج و چه به صورت ساختاري نصب کرد. یکی دیگر که بیشتر در ساختمان های تجاری و اداری استفاده می شود آلومینیوم کامپوزیت می باشد که در صنعت نمای مدرن ساختمان به صورت گسترده ای از این نمونه نما استفاده می شود و می توان گفت که به خصوص در نمای تجاری ساختمان ها از این شیوه استفاده می شود. چرا بهتره برای نما از سنگ استفاده کنیم؟ این نما امروزه در ساختمانی تجاری به فور دیده میشود و از محبوبیت بالایی برخوردار است. جالب و در عین حال لازم است بدانید که دسته بندی نمای خشک ساختمان بر دو اساس قابل انجام است. به دلیل اینکه روش ملات و دوغاب در نما قابل استفاده نیست از روش اجرای خشک (شاسی کشی) استفاده میشه. نمای خشک اصطلاحی است که در بین معماران و افرادی که در حوزه ساختان در ایران رواج یافته و منظور از آن طراحی و ساخت نما بدون استفاده از ملات و دوغاب می باشد در حقیقت نمای خشک یکی از مدرن ترین و محبوب ترین نماهای امروزی است که در اجرای آن به جای استفاده از ملات سیمانی و دوغاب از شاسی های نگهدارنده آهنی استفاده می کنند. Th​is h᠎as been cre ated ᠎by behsaznama Con᠎tent Ge᠎nerator  DEMO​.

با توجه به صنعتی شدن روز افزون تمامی بخش های زندگی در دنیای امروزی و درگیر بودن تمام افراد با این مقوله و همچنین حس زیبایی شناسی انسان، علم معماری و طراحی ساختمان نیز طی دهه های پایانی قرن بیستم تاکنون با شتابی روز افزون دچار تحول گشته است و به سمت صنعتی شدن پیش می رود که بطور مشخص نمای ساختمان ها نیز تأثیر زیادی را پذیرا بوده که ایجاد و توسعه انواع روش های خشک و مدرن در نماسازی نیز از جمله آنها است که البته سیستم های خشک واجد مزایای بسیار زیادی است که در ادامه در مورد آنها بحث خواهد شد. قطعات پیش ساخته برحسب سفارش مشتری و نیازهای پروژه در ابعاد مشخص تولید میشوند. قطعات سایبان (Shading Devices) معمولاً در فضای دو جداره نصب میشوند و بسته به عرضشان، مسیرهای عبور و مرور برای دسترسی و تمیز کردن نما را فراهم میکنند. متریال استفاده شده در اجرای نمای خشک سرامیک، همان گونه که از نام این نما پیداست؛ سرامیک است! مزیت های نمای سرامیک خشک نسبت به سایر نماها چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید