محبوب ترین نمای خشک

از میان سبکهای مختلف معماری که برای طراحی نما مورد استفاده قرار میگیرد، اجرای نمای سنگی ساده و آجری، کم هزینهتر است. در طراحی نمای ساختمان مسکونی سبک و طرح های بسیاری از جمله نمای کلاسیک ، نمای دیکانستراکشن ، نمای مدرن ، نمای فولدینگ ، نمای سنتی ایرانی و… بصورت خلاصه، روش “تَر”، روش قدیمی و سنتی تری هست و روش خشک روش جدید تری به حساب میاد. یکی از دلایلی که نیاز به وجود سیستم اجرای نمای خشک را ایجاد کرد، سخت بودن اجرا و مشکلات متفاوتی بود که در اجرای نما به روش سنتی وجود داشت. میتوانید در یک چشم به هم زدن ناصافیها را صاف کنید؛ با استفاده از روش اجرای نمای خشک ساختمان به راحتی میتوانید ناشاقولی در دیوارهای ساختمان را برطرف کنید. بهتر است برش های مربعی روی سطح ایجاد کنید و امتداد خطوط برش زیاد طولانی نباشد. درصورت استفاده از نماهای کامپوزیت، پس از زیرسازی فولادی، قطعات آلومینیومی مورد نیاز نما، بوسیله پیچ و مهره و یا پیچ های سرمته به شاسی کشی فولادی متصل می گردد تا در نهایت، قطعات مورد نیاز نازک کاری نما به آنها متصل شود. پس از خشک شدن باید پلاستیک به راحتی از روی آن جدا شود و حتی به راحتی بتوانید روی سطح را بروید.  This po st h᠎as ​be᠎en c​reat​ed with behsaznama C᠎ontent Generator᠎ D emoversion.

مصالح نمای خشک

از ویژگی های مهم این سرامیک جذب کم آب می باشد. استفاده از این نما به لحاظ زیبایی شناختی ممکن است در مدت زمان طولانی خوش آیند نباشد، به دلیل اینکه طراوت و زیبایی که در سال های اولیه نصب را دارد به سرعت از دست داده و ظاهری نه چندان زیبا از آن بر جای خواهد ماند. دیوارهای اولیه با بیش از یک متر ضخامت از قرن هفتم قبل از میلاد با تکنیک های مشهور یونان باستان ساخته می شدند و با تنظیم دقیق دهانه دو ستون بدون ملات که به طور کامل با یک نمای خارجی منطبق می شدند اجرا می شدند. اگر قصد دارید طرح و رنگ خاصی روی کفپوش ایجاد شود در این مرحله باید به صورت دستی یا با بیل شن های ریز را روی سطح بپاشید. برای مثال پیشین اگر قرار باشد سطحی با اختلاف ارتفاع ۱۰ سانتی کفپوش واش بتن اجرا شود، برای اجرای ۱۰ متر مربع کف واش بتن نیاز است تا ۱ متر مکعب بتن داشته باشید. برای ایجاد ساختاری پایدارتر نیاز است تا از اسپری های آب بندی و درزگیر روی سطح استفاده شود. برای ایجاد سطح صاف و بودن حباب های هوا و بدون خط و خش افزودنی های بتن کندگیر کمک خواهد کرد.

 Po st has be᠎en cre​ated with the help  of G​SA Con tent Generat or DEMO.

روش اجرای نمای خشک

حالت خمیری بتن اجازه فرو رفتن سنگدانه ها را نخواهد داد. اجرای واش بتن درجا امکان نماسازی را نیز خواهد داد. در صورتی که لکه گیری و تسطیح سطح بتن ریزی شده با ابزارهای دستی سخت و چالش برانگیز است، ابزارهای مکانیکی متعددی برای انجام این کار وجود دارد. همانطور که از نام این آجر نما مشخص است با چسب چسبانده می شود با استفاده از چسب مخصوص این کار اتفاق می افتد و باعث ایجاد خاصیت ارتجاعی آجرها می شود. اما سایر نماهایی مانند چوب، آجر یا سنگ اینگونه نیست و بر روی دیواره خارجی ساختمان نصب میشود. سطح بتن باید کاملا صاف و بدون خوردگی یا ناهمواری باشد. توجه داشته باشید که ساختار بتن هنوز هم خیس است و شکل پذیری بالایی دارد. باید وقتی بتن هنوز خیس است لکه گیری انجام شود. ۱۰ تا ۲۴ ساعت زمان لازم است تا بتن سخت شود. کافیست طول و عرض و ارتفاع سطحی که قرار است بتن ریزی شود را ضرب کنید تا حجم بتن محاسبه شود. برای ایجاد ساختاری منسجم به عنوان نمای دیواری لازم است تا از افراد با تجربه و با مهارت در این زمینه استفاده کنید تا نمای عمودی بی نقص اجرا شود. پایداری کفپوش با استفاده از لایه ی درزگیر و آب بند بیشتر خواهد بود.  This was g᠎en erated with GS᠎A Conten​t ​Ge ne​rato᠎r DE᠎MO!

سنگدانه هایی که برای ظاهر زیبای واش بتن استفاده شده باید به صورت یکنواخت در سرار کفپوش در معرض دید قرار گیرد. افزودنی کند گیر بتن را روی سطح اسپری کنید. در این مرحله باید قالب ها را باز کنید. مواد درزگیر باید به صورت یکنواخت روی سطح پاشیده شود. روی تمام سطح کار شده را با روکش بپوشانید. در صورتی که دسترسی ماشین آلات به قالب به صورت مستقیم امکان پذیر باشد میتوان مستقیما بتن را از میکسر داخل قالب ریخت و در غیر این صورت باید به وسیله فرغون یا ابزارهای مشابه کار بتن ریزی را پیش برد. این اتصال با پیچ و مهره، ملات یا آداپتور صورت میگیرد. از نکات جالب این روش این است که فقط در ایران مورد استفاده قرار میگیرد . ۳- همچنین این روش نخاله ساختمانی زیادی ایجاد میکند. البته بحث نمای ساختمانی میتوان به بخش های گوناگونی اشاره نمود اما موضوع اصلی ما نمای خشک است نه نما در معماری. تایل های پرسلانی معمول در ابتدا ترکیب و خشک می شوند و سپس در دمای 400 kg/cm2 تحت فشار قرار می گیرد. کامپوزیت به معنای ترکیب است که میتوان این ترکیب را به سه بخش پایه پلیمر، پایه سرامیک و پایه فلزی تقسیمبندی کرد.

This con᠎tent was gen erated wi᠎th G​SA Content Gener​ator Dem oversion᠎!

دروس برتر 9 در مورد نمای خشک برای یادگیری قبل از رسیدن به 30

اگر شما هر گونه سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از نما های خشک دارید، می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید