هشت دلیل محکم برای اجتناب از نمای ساختمان

مجموعه ی متریال های لوکس و نقوش سلطنتی که در کنار قوس ها و طاق های با شکوه که توسط ستون های بلند و تراشیده، عظمت آن دو چندان شده است؛ همه و همه عناصر اصلیِ طراحی نما به سبک رومی هستند که ثابت می کنند جایگاه دومین سبک برتر طراحی نما، شایسته ی سبک رومی است. دراین میان سنگ تراورتن با توجه به تنوع زیاد در رنگ و طرحهای زیبای طبیعی خود توانسته جایگاه ویژهای در بین سایر انواع سنگها به خود اختصاص دهد.خلل و فرجی موجود در سطح این سنگ برای نصب بسیار مناسب می باشد زیرا ملات ماسه سیمان پشت سنگ به داخل این سوراخها نفوذ نموده و مانع جدا شدن آن از نما میگردد. اما سنگ ها وضعیت متفاوتی نسبت به سرامیک و پرسلان دارند و از آنجایی که به جز سنگ های مصنوعی بقیه سنگ ها طبیعی هستند در نتیجه آنها محدودیت هایی در زمینه طرح و رنگ و حتی مقاومت دارند. Content was g​ener​ated  by behsaznama Conte nt᠎ Generator  DE​MO .

انواع نمای خشک

در این روش با استفاده از دستگاه مخصوص شیارزن در پشت سرامیک شیار هایی با زاویه ی ۴۵ درجه ایجاد میگردد و سپس قطعات کلیپس از جنس آلومینیوم در محل شیار ها به صورت کشویی نصب و سرامیک ها به صورت هنگ (آویزان) بر روی پروفیل ساپورت های طولی آلومینیومی آن نصب میشوند. این روش اجرای نما سیستمی خود ایستا و مکانیکی است و بدون به کار بردن ملات و دوغاب و در واقع به روش خشکه چینی انجام میگردد. این پانل از لایه های متعدد کاغذ کرافت تشکیل شده است.لایه های کاغذ کرافت و روکش رویین سطح پانل هنگام تولید به رزینهای ترموست آغشته شده و تحت دما و فشار بالا به یک ورق متراکم با ساختاری یکپارجه تبدیل میگردد. از طرفی با پیشرفتهای حاصل در تکنولوژی و رواج مدرنیته، مصالح جدیدی تولید شد امکان استفاده از آنها با روشهای سنتی و ملاتی وجود نداشت برای مثال مصالحی مانند کامپوزیت و سرامیک پرسلانی را نمیتوان به شیوه ملاتی اجرا نمود چرا که سرامیک پرسلانی جذب آب بسیار پایین و در نتیجه جسبندگی خیلی کمی با ملات و دوغاب دارد و این چسبتدگی به قدری کم است که میتوان آن را برابر صفر دانست.

در این روش پلاک های سرامیک پرسلانی نما با استفاده از اسکوپ مخصوص که در شیار ایجاد شده در ضخامت سرامیک قرار میگیرد نصب و رگلاژ می شوند و در انتها اسکوپ ها به بخش زیرسازی آلومینیومی متصل می گردد. در این سیستم با استفاده از دستگاه های مخصوص در محل تعیین شده با عمق قابل کنترل، متناسب با نوع و ضخامت سرامیک، سوراخی که انتهای آن به اصطلاح پافیلی می شود ایجاد می گردد و کلیپس ها با استفاده از انکرهای آلیاژی به پشت سرامیک ها متصل شده و پلاک ها بصورت هنگ بر روی پروفیل های آلومینیومی افقی نصب و رگلاژ می گردند. نحوه اجرای نمای خشک دارای مراحل و لایههای مختلفی است که اولین لایه آن زیرسازی و شاسیکشی است که با استفاده از پروفیل و شاسیهای فلزی و انواع مختلف پیچ و پرچ انجام میشود و در واقع نگهدارنده وزن نما این پروفیلها و قابهای فلزی هستند که به سازه اصلی ساختمان متصل شدهاند و نحوه عملکرد آنها براساس دیتیل اجرایی نمای خشک متغیر است. نمای ساختمان پیشانی ساختمان و در واقع آخرین مرحله ساخت و ساز ساختمان است.

در واقع روش های بسیار مختلفی برای پیاده سازی نما در صنعت ساخت و ساز موجود است که هر کدام به شیوه خاصی اجرا می­گردند و از ویژگی های کلیک کنید متفاوتی برخوردار می­باشند. این روش که بدون بهره گیری از ملات اجرا می­شود، در چندین سال اخیر به دلیل کاربری فراوان و منطبق بودن با استانداردهای ساختمان سازی وارد ایران شده و امروزه به یکی از روش های رایج در نماسازی این کشور تبدیل شده است. قسمتی از ساختمان که توجه زیادی را به خود جلب میکند نمای آن است و در همین راستا اجرای یک نمای زیبا و پرکار ضرورت مییابد اما نمایی پرکار با متریالهای مختلف بار زیادی به ساختمان وارد میسازد که برای کم کردن و کنترل بهتر این بار، اجرای نمای خشک یک امکان فوقالعاده است که با بهره گیری از تکنولوژی و سیستمهای مدرن صورت می پذیرد. از دیگر مواردی که قبل از طراحی نما باید به آن توجه کرد، اقلیم و جغرافیای منطقه است. یکی از مشکلاتی که همواره در اجرای نما به روش سنتی یا همان ملاتی وجود دارد، ریختن و یا افتادن مصالح نما بعد از گذشت زمان است که ایجاد و ابداع سیستم نصب نمای خشک را ایجاب میکند و با اجرای نمای خشک تا حد بسیار زیادی خطر ریختن و افتادن مصالح در طی زمان کاهش مییابد.

دیدگاهتان را بنویسید